30. okt, 2018

Nudging, piskor o morötter, Sandsbro, Dädesjö, var är bussarna?

Busväder. Hård blåst, regn. Inte ens fåglarna är ute och hänger i matberedarna.

Läser i Dagens ETC måndag 29 okt om deras projekt ”800 dagar kvar att rädda klimatet”. ETC gör en storsatsning för att få ner koldioxidutsläppen, med hjälp av medborgare, forskare, politiken, näringsliv. Jag vet inte riktigt hur de tänker sig, men jag ska stödja detta projekt och följa det noga.

I vardagen försöker jag begränsa mitt fotavtryck på planeten. Köper svenskt, ekologiskt etc. Cyklar på sommarhalvåret de 6,3 km till kommunhuset, där jag har en arbetsplats. Byter bilen mot bussen när det passar och jag inte ska på flera olika ställen under dagen. Vill inte kännas vid det, men är något begränsad av höftartros. Cyklar inte miltals längre.

Har busshållplats ett par 100 meter från min bostad. Bussar går numera vintertid var 20.nde minut. Jättebra. Behöver inte hålla reda på tidtabeller. Härom morgonen cyklade jag till hållplatsen i mycket god tid för ett möte i stan kl 8.00. Första buss kom inte, andra buss kröp in till stan. 6 km och resan tog en timme. Jag kom för sent till mötet, irriterad förstås.

Så skulle min bil (årgång 2005, bensindriven, älskad för sin pålitlighet) in på verkstad förra veckan. Kl 7.00 var jag på verkstaden på andra sidan stan. Tog buss nr 8 tillbaka till Sandsbro och hem. Fungerade. Kom på att barnbarnen skulle komma och äta middag fram mot kvällen. Tomt i kylskåpet. Bestämde mig för att inte cykla utan ta bussen till COOP på Norremark. Buss nr 5 stannar där för vidare färd till centrum av Växjö. Många billösa här i Sandsbro tar bussen för att handla. Jag var ensam på bussen. Plötsligt kör den en annan väg, raka spåret till stan. Jag skriker till chauffören -Vart kör du?   Jag ska till Norremark! -Det är avstängt, säger han. De stängde av i morse. Helt absurt. Varför sa han inget när jag steg på? Får åka med in mot stan, där jag kliver av och sätter mig på hållplats åt andra hållet. Kommer buss så småningom. Frågar för säkerhets skull hur den kör. Det går bra att komma till COOP. Bara halva vägen är avstängd. Ska så med nästa buss hem. Samtal med kvinna som väntat ett bra tag på hållplatsen. En buss verkar ha försvunnit. 20-minuterstidtabellen finns bara i den fiktiva världen?

Igår kväll. Kom med tåget från Stockholm sådär kl 18.00. Ja, i rätt tid! Gick till hållplatsen för Sandsbrobussarna. Iskallt, blåsigt, inget väderskydd. Folk väntade. Max 20 minuter går väl, tänker jag. Kvinna börjar prata med mig. Hon har väntat länge. En buss verkar ha gått ur tiden. När det äntligen kommer en buss nr fem har kvinnan väntat 45 minuter. Fullkomligt nerkylda stiger vi på. Jag frågar chauffören var för han är så sen. -Det beror på Norremarksrondellen, säger han, det är katastrof där. Vet inte om han syftar på de grävarbeten som pågår och pågått dag efter dag vid avfarten till handelsområdet Norremark. Så masar vi oss mot Sandsbro. Nu är det inte kö i rondellen men väl på Norremark. Skärmen med vilka hållplatser vi passerar går ”åt fel håll”! Gäller att se upp så en inte går av fel. Ute är det nattsvart. -Vi får vara glada att vi ändå sitter på bussen nu och inte fryser ihjäl, säger en passagerare. Jovisst. Ändå något.

Med detta vill jag säga att ska vi rätt vanliga medborgare, lite lata av oss, inte purunga, förmås att välja bort bilen och ta buss eller cykel, så måste det vara någorlunda säkert och bekvämt. Det finns piskor, skatter på utsläpp t ex, det finns morötter, bidrag till elcyklar t ex. Det finns också nudging, som kan översättas med ”knuff i rätt riktning”. Efter en av mig författad motion om att använda nudging i miljö- och klimatarbetet, så ska det göras i Växjö kommun. En god knuff i rätt riktning får jag i valet mellan buss och bil om jag kan lita på bussen, att den kommer och går enligt tidtabell, att det informeras om ändringar, att det går att ta skydd i en busskur när det regnar småspik och blåser kuling. Bara det. Vi som bor i Växjö stad ska förmås att ändra vårt beteende, vår benägenhet att göra som vi brukar, istället för att tänka nytt och klimatmässigt. Kommunen och regionen ska underlätta det, en synnerligen viktig uppgift.

Har läst skriften ”Dädesjö Föreläsningsförening – 100 år i folkbildningens tecken, 1918-2018”. Fått den med dedikation av en av de som medverkat till historieskrivningen, partikamraten Atti. Intressant historia och otroligt nog, får väl ändå sägas i denna digitala tid, att föreläsningarna år 2018 drar fullt hus. Nu senast Knut Knutson, antikexperten.

181030

28. okt, 2018

#intedinhora, väljarna o jämställdhet, Barnkonventionen, klassamhället, när rasism blir norm

Körde norrut ett par mil mot höglandet idag. Det låg snö kvar på vägslänterna. Hämtade klenod som jag köpt på auktion via nätet igår. Älskar denna sak som troligen är fransk och mycket gammal. Den påminner mig om alla dagar maken L och jag tillbringade i franska Alperna, vandrandes på stigar och leder genom landskapet och pyttesmå byar. Ofta ganska bedagade genom avfolkning, men rätt som det var såg vi någon dekor på ett hus, någon konstnärlig utsmyckning av en brunn mitt i byn. Skönhet helt enkelt.  Som fick oss att stanna och beundra. Det får detta handfat (kallar jag min klenod) mig att tänka på och minnas, inte att jag hade vansinnigt ont i benmusklerna efter allt gående uppåt och neråt i bergen.

Förkyld sedan fredags. Innesittande hela dagen igår men roade mig med att följa en auktion via nätet, lagade god mat och tog det lugnt. Idag påtagligt bättre. Tur det för i morgon bitti ska jag vara klar 5.50 för att åka till Stockholm. Extra årsstämma med Noaks Arks Riksförbund.

Höstlov nästa vecka. Det betyder att många mor- och farföräldrar är engagerade med att ta hand om barnbarn, när föräldrarna arbetar. Så även jag som ska ha torsdagen med mina. Vi ska gå på bio bland annat. Höstlovet påverkar antalet kommunala möten. Hittar inga handlingar till kommunstyrelsens arbetsutskott på tisdag. Beror troligen på att det inte är något möte. Bra att ta hänsyn till höstlovet!

Niklas Orrenius har en bra (men obehaglig) nyhetskrönika i gårdagens DN. Rubriken är ”Inte konstigt om elever tror att SD betyder aggressivitet mot minoriteter”. Orrenius har talat med lärare som berättar hur tendenser till rasism har funnits på deras skolor och har ökat efter valet. Där SD har 30% har rasismen nästan blivit norm på skolan. Dagen efter valet gick en grupp pojkar omkring på skolgården och sa till minoritetsbarnen: Nu ska ni hem! Läraren konstaterar att tonåringarna kommer inte till skolan med SD-flaggor för att visa sitt stöd för SDs sjukvårdspolitik. Mycket läsvärd krönika.

Och i denna dags DN kultur finns en helsida recension av två nya böcker om klassamhällets återkomst. Båda känns angelägna att läsa; Göran Therborns ”Kapitalet, överheten och alla vi andra”, Annelie Jordahls ”Klass. Är du fin nog?”. Ska inte recensera recensionen, men det är Moa Matthis som skrivit och hon gör det så jag blir väldigt intresserad av att läsa båda! Jordahls bok är en nyutgåva. Den skrevs 2003.

DN har också artikel om väljarnas syn på jämställdhet mellan kvinnor och män. Var det viktigt när de tog sin valsedel? Ja prio 1 för C, V och FI, prio 2 för MP, 4 för S, 5 för L, 11 för KD och M, 13 för SD. (Valu). I en annan undersökning (Ipsos) fick väljarna rangordna de viktigaste frågorna och där kom jämställdhet på plats 11. Tittar en partivis så anser fler kvinnor än män i samtliga partiers väljarskaror att den är en av de viktigaste frågorna – utom i SD. Skillnaderna mellan partierna är jättestora. V.s väljare har högst andel som vill ha jämställdhet, 59 % av kvinnorna. C.s kvinnor är tvåa med 33%.

SvD kultur idag har temat ”Vi horor är din dotter, din syster, din mamma, din flickvän”. Det handlar om hur metoo förändrade livet för kvinnorna bakom uppropet #intedinhora. Ska läsa ikväll.

Och i Dagens ETC i torsdags berättar Rädda Barnens ungdomsförbunds ordförande och vice ordförande om ”När ett av världens rikaste länder inte kan sluta deportera barn”. De har en ny rapport om tillståndet i Afghanistan. Konflikten där är den näst farligaste i världen ur ett barnperspektiv. 13 juni tog riksdagen ett beslut om att införliva Barnkonventionen i svensk lag. Deportationspolitiken är ett brott mot barnkonventionen och barnen som drabbas. Helt sjukt galet!

181028

25. okt, 2018

Goliat, landsbygdsfördel, Kalmar slott, ca 80 reformer mot klassklyftor, lunch i rörelse

Påverkar det faktum att Sverige inte har någon regering kommunernas planering? -Ja, det gör det. Vilka statsbidrag som kommer är högst osäkert. Vi har i Växjö kommun på senare år  klarat budgetar genom generösa statsbidrag till allt från välfärdsmiljarder till läxläsning och fria bussresor på sommarlovet. Inte minst genom Vänsterpartiets insatser i budgetförhandlingarna! Ca 80 reformer har genomförts den gångna perioden tack vare V.s vilja att minska klassklyftor och öka välfärden för alla. Minsta kliv åt höger och mycket av detta lär ryka. Skattesänkningar påverkar nämligen möjligheterna till reformer och de som mest behöver dem, lär inte stå överst på dagordningen.

På kommunstyrelsens arbetsutskott i tisdags fick vi en genomgång av de senaste prognoserna för skatteintäkter, befolkningsutveckling med mera. Står på minus jämfört med budgeten, men ingen katastrof enligt min bedömning. Inte ännu utifrån vad vi vet. Men som sagt; kan bli värre beroende på regering. Också diskussion om exploateringsavtal för Telestadshöjden, ett stort område för bostäder m m. Skanska är delägare och får i avtalet i uppdrag att bygga skola och även skaffa någon som driver den! En ny områdesskola ska ha kommunal drift ansåg S och yrkade återremiss på grund av det plus ekonomiska invändningar. Jag var inte tjänstgörande och kunde inte yrka, men håller verkligen med. Nu ska vi tydligen sälja ut driften av en kommande skola i ett exploateringsavtal! Och så blir det. Valet har inte ändrat någonting i förhållandet majoritet-opposition. Det kommer att krävas starka folkliga opinioner för att rubba de fem styrande partierna.

Så kom äntligen filmen Goliat till Växjö! Jag var där och fyra andra… Filmen har fått superrecensioner och jag räknade med många fler i publiken. Men summa fem alltså. Nåväl. Filmen är stark. Det är ickeproffs som spelar och det gör de med den äran. Satt och våndades med huvudpersonen, en 17-årig pojke, som vill ta sig ur kriminaliteten i familjen, utanförskapet, fattigdomen, som försöker och försöker men det går inte. Familjen; småsyskonen och den dominerande pappan grusar alla förhoppningar. Eller? Går att se slutscenen som ett hopp. Pappan har åkt in i fängelse och det är lite av lugn över scenen med pojken och lillasyster. Se den!

Igår heldag, Smålandsdagen, i Kalmar. De tre länen i Smålands turistorganisationer arrangerade programmet som ägde rum på Kalmar slott. Någonstans runt 150 personer med anknytning till besöksnäring var där och lyssnade på framtidsanalyser, berättelser ur verkligheten och om kockar som samhällsbyggare - inte rockstjärnor,  och avslutning med rolig, frenetisk Teo Härén om landsbygd kontra storstad. Lunchen var ”i rörelse”, det vill säga LRF hade engagerat 10 matproducenter som serverade smakbitar av sina produkter vid olika bord. Trevligt, nya smaker och gott. Lärde mig att det går att odla sötpotatis i Småland. Förstod också att 90-talisterna inte anser att arbete är det mest meningsskapande i livet, de vill ha jämställdhet och semester. Vilket brott mot arbetslinjen! Så skönt. Härén fick publiken att inse hur mycket som hänt till landsbygdens fördel på bara 10 år. Själv boende i en liten by kunde han konstatera att för 10 år sedan fanns ingen möjlighet att köpa någonting som helst i byn. Nu ligger hela världens utbud tillgängligt på nätet. Det vet vi ju. Under förutsättning att det finns uppkopplingsmöjligheter så är livet lika enkelt eller enklare på landsbygden som i storstaden. Men hur använder vi den kunskapen egentligen? Tål att tänka på. Destination Småland, Kronobergs turismnäringsorganisation, hade nominerat Villa Vik till årets stora turismpris, som delas ut i december. Bra val, säger jag som bor ett par 100 m från hotell-restaurangen ifråga. Villa Vik var en gång bostad för Kristina Nilsson, sångerskan. Privatbostad tills nuvarande entreprenörsfamilj köpte, utvecklade och gjorde parken och stora villan tillgänglig för alla för ett antal år sedan. 15-20 kanske? Alla län nominerar någon verksamhet till priset.

Tidig start idag. Skulle lämna bilen på verkstad kl 7.15. Nu inväntar jag besked. Varför lyser en varningslampa med motorsymbol? Plus service. Ikväll kommer barnbarnen. Det blir bra.

181025

22. okt, 2018

VDFF i allsvenskan, spindelnät, Inblick Smp, religionsfrihet, i rörelse

Höjdpunkter under den gångna helgen: NR 1. Växjö DFF och matchen på Myran som slutade 5-1 mot Hammarby! 1 var ett olyckligt självmål. Men så härligt! VDFF är kvar i allsvenskan. Vänsterpartiet sponsrade och var matchvärdar. Tre av oss aktivister var där och hade trevligt, trots kylan. Målen värmde och solen ett par gånger likaså. Nr 2. Drygt fem timmar gåendes eller på cykel runt med (V)äxjös Kommunnytt. Det betyder 0 ångest just nu för att jag rör mig för lite. Plus vettig politisk aktivitet.

Tidigt ute söndag morgon, så fort det blev ljust. Så fascinerande att se vad spindlarna sysslat med under natten; dekorerat många brevlådor med jättefina nät! Väldigt lite människor ute till en början, men två kvinnor talade jag lite med och så kom den stora tyskharen också. Noterade att där boende har börjat mata fåglarna var det gott om dem, precis som hos mig.

Smålandspostens Inblicksredaktion är värda något eller några journalistpris. Nu senast om böneutropet i Växjö. Fyra x tre sidor fullmatat reportage om vad som hände när Islamska föreningen i Växjö ansökte om tillstånd för böneutrop varje fredag under ett par tre minuter. De fick tillstånd av polisen och sedan har utrop skett 19 gånger. Ingen har klagat! Men vad var det som hände när Växjö kommuns miljö- och hälsoskyddsnämnd (som skulle yttra sig till polisen över ansökningen) blev nerlusad av arga, hotfulla, hatiska mail? Vad var det som hände när denna fråga blev en riksfråga och hamnade i riksdagen till och med? Frågorna kvarstår till stor del. Att det var i början på valrörelsen spelade roll, det tror jag. I varje fall en tillgång att få så mycket fakta och analys i en fråga i en landsortstidning.

Idag varit inne i kommunhuset och justerat fullmäktigeprotokollen från förra veckan. Nu väntar handlingar på att bli lästa till morgondagens kommunstyrelses arbetsutskottet. Det mesta läste jag igår kväll, men förslag till cykelvägplan återstår och är synnerligen viktigt. Så är det distriktsstyrelsemöte ikväll och det ska förberedas.

181022

19. okt, 2018

Tornedalen, Niemi, vardagsproblem, Destination Småland, landsbygd, småföretag, Dalbo torg

Mikael Niemi! Säger bara det. Vilken föreställning på stadsbiblioteket igår kväll! Några förväntansfulla vände om efter att ha blivit erbjudna enbart ståplats. Fullsmockat alltså. Och vilka applåder han fick. Redan vid femtiden var det köbildning. Jag plus två andra ledamöter från styrelsen i Bibliotekets vänner stod i kassan och hade fullt schå med att skriva in nya medlemmar och ta in entréavgifter. Mikael? Ja, kanske faktiskt snäppet bättre som talare och estradör än författare? Lysande alltså. Roligt. Fyndigt. Jordnära. Fantastiskt. Folkligt.

Denna dag började med informationsmöte om Destination Smålands framtid, det lilla regionalt ägda bolaget som verkar för besöksnäringens utveckling. Och har lyckats! Med små medel jämfört med andra regioners motsvarigheter. Bra oberoende utredning har gjorts under sommaren. Finns det anledning att låta verksamheten gå in i den vanliga regionverksamheten? Blir det bättre? Blir det billigare? – Nej, finns inget som tyder på det. Jag blev stärkt i min uppfattning. Bolagsformen kan ibland vara mycket bra när det handlar om snabba beslut och agerande. Inom besöksnäringen händer saker hela tiden och den lilla skickliga personalstyrkan har nära kontakt till och med de små företagen det oftast handlar om. De små företagen finns ofta på landsbygden, som har en stark utvecklingspotential i just denna näring. Min övertygelse är att mest verksamhets- och ekonomiskt effektiv är den form som Destination Småland nu har, d v s bolagsformen. Det sa jag också på mötet; min personliga uppfattning är att det inte finns någon anledning att ändra det som fungerar bra. Ingen har ju framfört några klagomål! Men på något sätt har frågan lyckats bli en blockskiljande sådan i regionstyrelsen, där S+V+MP röstat för nerläggning av bolaget. Verkar så av media i alla fall. Jag är förvånad. Slutligt beslut tas av nya regionfullmäktige vid budgetmöte i november. Vad handlar det om egentligen?

Givande morgon och så iväg till Noaks Ark för att gå igenom stadgeförslag till en extrastämma med Riksförbundet Noaks Ark. Jag ska vara ett av två ombud på den. Vi diskuterade och analyserade i 1,5 timmar. Vi är starkt kritiska till vissa stadgeändringsförslag som är i vardande, bland annat att riksförbundets styrelse föreslås inte ha några ersättare. Det har ju en motion från Noaks Ark Småland -Halland fått bifall på! För inte alls länge sedan.

Så till kommunhuset och seminarium om ANC, Nelson Mandela och Sydafrika. Nätverket för Kronoberg/Sydafrika bjöd in att lyssna på Magnus Walan, som väl är chef för Diakonia, om hans år i arbete mot apartheid och för ANC och kampen på 1980-90-talet. Så intressant, så eftertänksamt. Framgångar, bakslag har kantat vägen efter Mandelas frigivning och den nya demokratiska konstitutionen. Otvivelaktigt problem med korruption. Men på fråga, så sade Magnus att hoppet om en bättre framtid överväger i hans värld. Sydafrika har en stark oberoende press, såg han också som en positiv tillgång.

Träff med partikamrat på Dalbo torg, där vi stod och delade (V)äxjös Kommunnytt i solskenet. Vansinnigt hungrig och stressad av att en varningslampa lyser i bilen. Var på verkstad igår och beställde tid för både det och service. Inte farligt sa mannen, om inte bilen börjar gå dåligt. Då ska du ställa den direkt. Samtidigt har jag flängt runt som en tok på det ena och det andra – med bilen. Med nerverna utanpå. I tisdags blev jag av med mitt visakort. Säger inte hur. Ringde så fort jag kom åt och spärrade och bad om nytt. Samtidigt har posten inte fungerat här där jag bor. Dagar utan post, och så fullt i brevlådan på kvällen. Märkligt. Fick i alla fall en avi från banken och nytt visakort. Saknar dock pinkod fortfarande. Och pengar. Svärsonen kom och räddade min middag genom att låna ut pengar. Jag förstår att en ska ha reservkort, mobilt bankID med mera. Men efter att ha läst en suveränt intressant artikel i en av rikstidningarna, som jag tyvärr inte hittar just nu, i alla fall  en kvinna som skrev och jag fattade att det är inte mig det är fel på, det är systemen för t ex telefonköer och annat som tar död på oss i vardagen. Jag har talat med min bank flera gånger om min PINkod – men jag vet ta mig tusan inte om det är en människa eller en robot som svarat eller både ock. Och det hjälpte mig inte. Fast jag knappade in mitt personnummer flera gånger.

Nu lugn och ro. I morgon städdag i kvarteret och så Växjö DFF-match plus en halv miljon kommunnytt att dela ut. Omväxling och motion.