3. sep, 2014

Sommar igen, altanen utan kofta, packat och klart

Klockan är 20.00 och jag sitter i bara T-shirt på altanen. Full sommar och helt underbart. Hemma efter en debatt i Öppna kanalen, ÖKV, som är en lokal TV-kanal med mycket ideellt engagemang. Där kan en förening vara medlem och göra sina egna program, vilket vänsterpartiet gör ofta. Ikväll debatt om lokala frågor. Svårt att inte diskutera den nationella nivån när det gäller t ex bostadsbyggande. Vi skapar ju inte regler och lagar lokalt. Vi stod vid små runda bord i nästan 1,5 timmar. Jag fick fruktansvärt onte i ena benet. Kan bara hoppas att det inte syns i TV. Det påverkade mig. Åsa (S), Lars (MP) och jag som vanligt samspelta. De många timmar och möten vi la ner på den gemensamma budgeten i våras har vi glädje av nu. Dessutom kan vi ta över och regera 15 september. Vi vet vad vi ska göra; 34 förslag som vi ska genomföra eller starta inom 100 dagar finns på pränt. Johanna från (C) var en ny bekantskap, som var både trevlig och verbal. Hon är nr 2 på deras kommunala lista. Även Jon, ny i (KD) är en trevlig bekantskap.

I övrigt en dag i sol och värme, i V-boa, i kommunhuset, på cyklen. Mängder av grupper från skolorna vill ha svar på frågor. Fullt schå att svara. Jag delade vårt Manifest för jämställdhet aktivt någon timme. Gick bra. Finns intresse för just jämställdhet.

Imorgon till Stockholm och Noaks Ark, två dagar med ordförandekonferens och så riksstyrelsemöte fredag eftermiddag. Känns verkligen konstigt att lämna Växjö mitt i valrörelsens slutskede, men det är ett viktigt möte i Sthlm. Taxin kommer 5.40, tåget går 6.07. Massor av papper att läsa in på tåget.

Vår katt Tassi morrar åt en grannkatt, som kommer ofta. Han är vacker som en kattgud, röd och ståtlig. Många katter passerar här. Våra buskar går att gömma sig i och våra katter attraherar väl också. Och den delikata kattmaten i köket.

Började denna dag med att klippa gräs med handgräsklippare. Inte stor gräsmatta men långt gräs. Glömde att jag är allergisk mot gräs och snorar nu rejält.

140903

2. sep, 2014

I väntan på Jonas, maktens kön, lite framgång

Läste Smp idag på morgonen och mindes plötsligt en bild jag hade på OH (overhead) i många år. Jag var ordförande i jämställdhetskommittén och när jag pratade jämställdhet brukade jag visa en bild från DNs förstasida från beslut om byggande av Öresundsbron. Där satt 12 män på rad.  -Detta är en bild av makten när det handlar om stora och dyra saker, brukade jag säga. Några år senare fanns en motsvarande bild i Smp, när  det handlade om något på Smaland Airport. Minns inte vad. Inte lika många män men en imponerande rad. Idag en bild från presskonferns om att nu startar bygget av World Trade Center, fem män håller i den. Stora saker, höga saker, dyra sådana och då har makten mycket tydligt ett kön! Bygget börjar för övrigt med rivning av hus, sprängning av berg för att sedan grunda huset med ett P-garage där kommunala skattepengar är inblandade. Beslutet överklagades av privatperson men utan framgång. 70% av lokalerna är uthyrda enligt Smp.

Sista kommunstyrelsen  före valet idag. Fick igenom att Växjö kommun ska skriva under en jämställdhetsdeklaration som EU-ländernas kommunförbund har haft framgång med. Fick också igenom att se över P-normerna för bil och cykel i kommunen. Färre kör bil och kortare sträckor är trenden. Då behöver vi rimligen färre P-platser för bilar. Fler cyklar. Då behöver vi fler cykel-P-platser. -Jo, det vann gehör. De borgerliga ändrade sig redan på arbetsutskottet och blev positiva till mitt förslag.

Vilken skön kväll! Redan hemma och har tagit plats på altanen för att se och lyssna på utfrågningen av Jonas Sjöstedt. Vaknade idag vid 5.tiden och med en ovanlig tillförsikt. Det går vägen! Det kändes i hela kroppen. Cyklade med jättefart till kommunen och fick mycket gjort plus möten och V-boa. Hoppas på samma tillförsikt imorgon.

140902

1. sep, 2014

Löfvén igen, TV-debatt, tillgänglighet, humlekottar

Tydligen är det bara jag som tyckt att Löfvén var bra har jag fått höra av partikamrater. Jaha. Och vilka förväntningar har de? Att han ska avslöja sin hemliga kärlek till Vänsterpartiet och förbud mot vinster i välfärden? Herredumilde så naivt. Nej, utifrån mina förväntningar, så anser jag att det var bra svar på frågor överlag. Inga lätta frågor precis.

Ikväll hade Smålandsnytt samlat ett gäng för minidebatter. Fyra partirepresentanter om integration eller bristande sådan i Växjö kommun för 7-8 min sändning. M, S, KD, V. Eftersom jag inte sovit och var lätt febrig, så blev jag möjligen lite ivrig, men jag ångrar ingenting. Ställ er själva där fulla av tankar, idéer, empati med flyktingar och få två minuter. Vet att kameran är obönhörlig, visar alla brister, du glömmer att le och blir lätt ilsken. En liten publik är där. En läkare har aldrig kunnat få arbeta som läkare i Sverige. Sånt gör mig tokig. Hur kan vi slösa så in i h-skotta med resurser? Varför får somliga aldrig en chans? -Ja, bl a för att vi inte har ett bra valideringssystem i Sverige. Precis det jag skrev om igår.

Möte med kommunstyrelsens samverkansråd med handikapporganisationerna på eftermiddagen. Bra stämning och rådet köpte förslag till ny organisation med vissa tillägg och åsikter. Kommer att bli bra. Lägger man till bifall till min motion om systematiskt arbete för tillgänglighet kommer Växjö kommun att bli det föredöme som den borde vara. Dit vill jag och mitt parti. Effektivitet, metodiskt - ja, j-r vad vi skulle kunna åstadkomma med enkla medel. Det ska vi i oppositionen ta itu med om 14 dagar!

Humleplantan som jag köpte i Oskarshamn 1988 har bra kraft i år. Har letat sig upp till grannens balkong, ser jag. Kottarna är fina och den händige skulle plocka dem, torka och göra te under vintern. Men det gör vi inte. Klockan går och handlingar är olästa. Livet blir en stilla stund med humlekottar från min hemstad Oskarshamn.

140901

31. aug, 2014

Löfvén, söndagsöppet, cykeltävling

Lyssnade på utfrågningen av Stefan Löfvén. Demoskop vill att jag svarar på en enkät om många av de här programmen och nu har jag skickat iväg min recension av det hela. Han klarade sig bra! Noterade särskilt att han tog upp validering som angelägen. Det fungerar inte i Sverige idag. Validering betyder att man värderar utländska betyg och utbildningar. Man värderar och kommer fram till vad som behöver kompletteras för att kunna arbeta som ingenjör, läkare, sjuksköterska eller vad det nu är. Det är inte klokt att inte sätta fart på detta. Berättade jag om mannen som jag träffade häromsistens, som var advokat i annat land, fick höra att han inte kunde få ett sådant arbete i Sverige, isolerade sig i sju år i en lägenhet? Vilka kompetenser som går förlorade i ett dylikt mottagande. Noterade också att Löfvén var tydlig när det gäller bostadsbyggandet samt att MP anser han vara en "naturlig samarbetspartner" men han kunde/ville inte använda den beskrivningen av V.

Söndagsöppet i butikerna lockade ut en del människor i centrala Växjö, men inte särskilt många. Vi fick mycket goda vitsord för vårt öppet i V-boa. Endast M hade också befolkat sin valstuga. I övrigt svarat på enkät från Företagarna, gjort pressmeddelande om våra förehavanden de sista två veckorna, förberett fler enkätsvar och läst in handlingar till kommande möten i veckan.

Vi är ca 12 V-partister som bildat ett cykellag och deltar i Sydost trampar, som går ut på att ersätta bilen med cyklande. Av 15 lag i Växjö kommun ligger vi trea. Bra. Cyklandet hjälper till att ge energi. Om man inte tar i för bra. Idag kom jag upp i 17,9 km. Lagom.

Första mötet imorgon är starten på ett utbytesprojekt med Kosovo om bl a tillgänglighet. Har haft ett utbyte med Kosovo om jämställdhet och varit på besök i det då osjälvständiga Kosovo.  Nu i höst kommer en delegation hit och då ska det handla om tillgänglighet och funktionsnedsättningar/möjligheter. Vad ska vi visa? Vad vill de veta?

140831

30. aug, 2014

32 km på cykel, Rottnedagen, småorterna i mitt hjärta

Stollegrej. Förstås. Regnet i luften och 13 gr. Men jag cyklade iväg till Rottne. På gamla smalspåret, nerlagt och omgjort till cykelväg. Tänkte briljera lite med kunskaper om cykelvägens status i Rottne. På mindre än en timme var jag i Rottne. Inget regn och rakt in i en loppis. En gardin och en duk rikare blev jag. Vilken fin loppis det blivit där nere, där smalspåret upphör! Smakfullt. Cykelvägens status bra! Ingen asfalt med mycket körbar i alla fall. Vet att det pratats om behov av asfalt. Jag som är född och uppvuxen med små grusvägar, anser att det duger, men kanske är jag inte helt uptodate. Rekommenderar denna cykeltur. Omväxlande landskap: Industriskog där knappt en hare kan komma fram mellan trädstammarna, så tätt står de. Ängar, fin skog, åkrar, sjöar, gölar, jätteekar, lite hus och gårdar. Man får se en bit av Växjö kommun från en ny vinkel.

I Rottne var övriga partier med tält och beachflaggor och hela kittet. Nåja. Inte alla hade allt. Jag hade lite material på cykeln. Det regnade inte i Rottne men var rätt kyligt. Hade min lurvtröja inköpt för två år sedan i franska Alperna på mig och då är jag skyddad för allt ont och kallt. En trevlig man med sommarbostad i Rottne var konferencier och utfrågare av partierna. Vi fick stå på scenen en och en och fick ungefär samma frågor. Synd att det inte fanns sittplatser framför! De som ville höra fick stå och det är tröttsamt för många. Jag tyckt väl jag svarade någorlunda bra och försökte vara konkret. Glömde förstås ett och annat. Som cykelvägen Rydet-Rottne, ett krav sedan ca 30 år, som Trafikverket, inte kommunen, bromsar in absurdum. Ett par partikamrater fanns där och både dörrknackning och utdelning av material pågår i omgångar. Träffade en hemlös. Hen och jag ska träffas på diakonicentrum en lunch. Hen har inte fått hjälp någonstans. Jag vet inte vad jag ska göra, men jag kan ju alltid lyssna. Kanske det viktigaste förslaget vi har  i den gemensamma budgeten S+V+MP: Inte en vinter till utan tak över huvudet!

När det gäller Rottne så är det som de övriga kommundelscentra i Växjö kommun och landsbygden, kyrkbyar: Det måste bli bättre framförhållning när det gäller planberedskap, detaljplaner, villatomter. Folk vill bo även där och det ska prioriteras på ett nytt sätt, när vi byter regering i Växjö kommun! Vi ska vända på perspektiven: Landsbygden, småorterna, kvinnorna, barnen - de perspektiven ska styra! Det blir skillnad! Ja, j-r, så välbehövligt!

Imorgon allting som jag inte hunnit idag plus lite till plus V-boa, som är söndagsöppen.

Trött på hemvägen efter fyra timmars stående och gående. Hade tänkt hinna till kommunhuset och fixa vissa saker, men orkar inte. Fick stor fin middag vid hemkomsten och njuter nu mitt otium på altanen. Imorgon är en ny dag och nya tag. Om 14 dagar är allt för sent.