5. okt, 2019

Skördefest på altanen, skolminnen, tråkskola, vinstskola, bluff o båg, Jonas till Markaryd

Lördag morgon. Ätit frukost i sängen. Läst tidningar. Ute är det + 1 grad. Måste alltså ta hand om citronbusken – full av små citroner – fast jag tror det är limefrukter ärligt talat. Inga fikon men trädet ska tas om hand och överleva en vinter till. Får plocka av vindruvorna (mycket gott om dem) och leva på dem en vecka. Kan ju steka mina paprikor också.

DN-reportage igår (4/10) om Svenska interkulturella skolans 20 år långa historia av misskötsel, anmälningar, bluff och båg. Fortsätter i DN idag 5/10. Representant för Skolinspektionen säger så här: ”Vi har haft ett system hittills där det inte finns någon reglering för hur skolpengen (skattemedel) används. Vi har företag som drivit ICA-butik och skola parallellt, men om du använder skolpengen till att köpa krossade tomter så finns det inget som stoppar det”.  Det är alltså fullt möjligt att inte bara skicka pengarna till någon kanalö, de kan användas till precis vad som helst! Den här skolan har de senaste åren fått särskilda statsbidrag på 6,4 miljoner för att utveckla undervisningen. Ägaren tog ut 4,2 miljoner i vinst 2014-16. Elever har farit illa. De har inte fått den utbildning de har rätt till, brister i betygsättning. Flickor som inte bar slöja blev trakasserade av obehörig personal. Och så vidare. Nu är skolan i konkurs och stängd. Rektorn/ägaren vill öppna en ny. Hen är dömd för ekonomisk brottslighet. Jag säger bara: Detta är inte mitt Sverige. Där finns lagar som förhindrar att barns skolgång saboteras och att skattepengar kan användas till precis vad som istället för undervisning. I 20 år. Det är ingen överdrift att säga att Sveriges utbildningssystem är helt unikt i världen. Resultaten är därefter.

Varit sjuk hela veckan och mest legat pall och tittat på TV-serier. Bihålorna, huvudvärk och trötthet. Idag bättre. Fastnade i en finsk thrillerserie, Farligt beroende. Välspelad och inte förutsägbar. Kom på att det inte är ofta en ser finsk film och lyssnar på detta fascinerande språk. Förstod en del av uppbyggnaden av orden med ändelser i stället för prepositioner. Läste på Wikipedia. Osäkert om varifrån finskan kommer, släktskapen med samiska och andra minoritetsspråk. Som jag uppfattade det när jag slarvläste. När jag gick i skolan fick vi lära oss att finska och ungerska var en särskild språkfamilj, finsk-ugriska språk. Moj, moj! Kanske felstavat men Hej och hejdå!

Började läsa Anna-Karin Palms biografi över Selma Lagerlöf, ”Jag vill sätta världen i rörelse”, 640 sidor plus noter.  Behöver bara läsa några sidor så känner jag tydligt; detta blir en givande läsning!

På tal om skola. Besökte familjen Högstedt i Gasslanda igår kväll. Dotter hade födelsedag. Pratade lite skola med barnbarn. Vad är det som får så många barn (inte just dessa) att säga att skolan är tråkig? För att det är den gängse jargongen? Lektionerna för långa? För många barn? Är det oroligt på lektionerna? Jag pressar lite. Ja, alla barn är inte så intresserade av att lära sig något. En del pratar istället. En del vill lära sig och lyssna. Det finns tråkiga lärare. Funderar på min skolgång. Klass 1 i Rödsle skola i Döderhult. Barn födda 1945 var det gott om. Vi fick gå i ”kommunalhuset”. Det var bra. Fröken var också bra, men första året var urtråkigt. Jag kunde läsa och fick sitta och skriva bokstäver när övriga skulle knäcka läskoden. Fröken inte förtjust när hon förstod att jag kunde läsa. Det rubbade hennes cirklar. Andra året blev bättre. Sedan flyttade vi till själva Rödsleskolan i klass 3. Vi var 35 i klassen. Ny lärare, ung lärare. Hon höll en termin. Kan inte minnas att jag lärde mig någonting. Sedan fick vi vikarie, en urgammal (kanske i min nuvarande ålder) kantor som var beväpnad med linjal och använde den att slå över fingrarna med. Vet inte vad jag gjort. Ville ju bara lära mig saker i denna oroliga klass. En sak lärde vi oss och klassen ställde faktiskt upp samfällt på att sjunga en sång. Minns två rader: ”August och Lotta, seglade i en potta”. Ja, det är sant. Klass 4 bytte jag skola till en lite byskola (familjen flyttade ut i skogen), där vi var summa 16 elever från klass3-6. Fantastisk lärare, rena drömmen, det år jag lärt mig mest i livet. Kunde lyssna på och suga in också det som klass 5 och 6 sysslade med. Läraren såg till att jag som första person i släkten fick söka till läroverket. Det var förenat med kostnader, så det var verkligen inte givet. Men läroverket är en annan historia. Funderar på lärarrollen i denna nutid, när hela världens kunskaper är tillgängliga på nätet. Ska tänka vidare.

Jonas Sjöstedt, vår partiledare, kommer till Markaryd måndag 14 oktober. Förberedelser pågår. Annonser, pressmeddelanden, affischer… Kulturhuset, mitt emot stationen i Markaryd. Kl 17.45 – öppet möte, Jonas talar och svarar på frågor fram till 19.00, då tåget går vidare. Då minglar vi som är kvar, pratar och lär känna varandra. Vänsterpartiet Markaryd låg vilande i ett antal år men är nu på gång igen! Riktigt bra att Jonas kommer dit.

Carin Högstedt

20191005

@hgstedt

www.carhog14.se

www.maqt.se

carin.hogstedt@vaxjo.se