21. feb, 2016

Blött Göteborg, ograverad järnväg sedan 1894?, fest, kommunhus i Araby?

Lunchtid igår klev vi, maken L och jag, av tåget på Göteborgs central. En decimeter snöglopp-vatten på gatorna. Snabbt genomsura skor och strumpor. Verkligen äckligt väder. Taxi till hotellet, där stora festen, 70-årskalaset för maken Ls bror, skulle gå av stapeln och där vi bott i natt. Ut med blöta fötter för att hitta lunch. Några hundra meter och där fanns ett ställe och jag tog diskret av mig kängorna och la dem på elementet. Vi var ute i Olskroken, lugnt område. Det tog nästan tre timmar från Växjö till Göteborg med Kust-till-kust direkt. Speciellt mellan Borås och Göteborg går det sakta, sakta. Någon sa att det inte är gjort något åt den här delen sedan den byggdes. Den var färdig 1894. Byggdes av privat bolag. 1941 gick den över till SJ och blev en del av Kust-till-kust. Den är krokig och går i mycket kuperad terräng. Jag som alltid har bråttom (fast inte) kände för att gå av och skjuta på på hemvägen. Men vi var hemma i Växjö i rätt tid!

Festen lyckad! Ca 30 personer inklusive tre barn och många gamla diabilder och foton, minnen och nostalgi.

Dålig uppkoppling på tåget och jag läste deckare istället för kommunala handlingar; Christoffer Carlssons ”Mästare, väktare, lögnare, vän”. Superbra reselektyr. Utläst.

Ser i DN att Botkyrka får ha kvar Försäkringskassan. De tänkte dra därifrån men protester har haft effekt. I Växjö pågår diskussion om ett nytt kommunhus, ska det byggas och i så fall var. Ett folkligt förslag är att lägga det i miljonprogramområdet Araby. Nu behövs det inte något nytt kommunhus i brådrasket, men när så är det en idé att ha med i planeringen. Om inte alla förvaltningar, så del av? Det är bra om offentlig sektor och myndigheter, statliga, regionala, kommunala, förlägger verksamhet, där det finns mycket folk men få arbetsplatser och lite nära service.

Ska nu ta itu med att skriva en motion, att skissa på idéer till fler och att ha en skön kväll.

Carin Högstedt

160221